Divaca-Koper Demir Yolu Projesi ve Türk Şirketinin Rolü
Slovenya’nın en stratejik ve önemli yatırımlarından biri olan “Divaca-Koper Demir Yolu Projesi”ni Türk şirketi olan Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi AŞ üstlenmiştir. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, bu projenin tünel mühendisliği alanında yüksek zorluk derecesine sahip olduğunu belirtmiştir. Alp Dağları’na özgü kireç taşı bazlı karstik kaya oluşumları içinde tüneller açarak ilerlediklerini ifade etmiştir.
Proje Detayları ve İlerleme Durumu
Proje, üç aşamadan oluşmaktadır ve 2021 yılında 600 milyon avrodan fazla bir sözleşme bedeliyle kazanılmıştır. İlk ve ikinci aşama altyapıyı, üçüncü aşama ise üstyapı çalışmalarını kapsamaktadır. Projenin tamamlanmasıyla Koper Limanı’nın kapasitesi artacak ve hizmet güvenilirliği en üst seviyeye çıkarılacaktır. Projenin %70’i tamamlanmış olup, 2026 yılında hizmete açılması planlanmaktadır.
Zorluklar ve Çözüm Süreçleri
Projenin en büyük zorluklarından biri tünel kazıları sırasında keşfedilen mağaralar olmuştur. Bugüne kadar 83 mağaraya rastlanmıştır. Mağaralara zarar vermeden çalışmaların devam ettirilmesi için emniyetli takviye sistemleri oluşturulmaktadır. Ayrıca, Slovenya’da tünellerde çalışacak işçi bulmanın zor olması nedeniyle Türkiye ve diğer komşu ülkelerden işçilerin projede görev aldığı belirtilmiştir.
Kaynak: Yeni Şafak